Op stap met de leeuwen - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Yvonne en John Brink - WaarBenJij.nu Op stap met de leeuwen - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Yvonne en John Brink - WaarBenJij.nu

Op stap met de leeuwen

Door: Yvonne/John

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en John

28 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Alweer de laatste avond in Mosselbaai. Vanochtend waren we zeer vroeg op omdat we gingen wandelen met de leeuwen en daarna nog een gamedrive voor 3 uur. Voordat we zover waren had John het toilet alweer diverse keren bezocht. Met een maag vol immodium en onderweg wat droge koekjes gingen we naar Botlierskop Game Reserve.
Even voor zeven uur stonden we aan de poort. Nadat de poort openging kregen we een bakkie thee (wel zo handig met die darmen) en gingen we onderweg naar de leeuwen. De rit zou ongeveer een half uur duren. In een open voertuig gingen we door een zeer bergzaam gebied. Dus dat waren flinke heuvels op en neer en heel erg stijl. Een zeer hobbelige rit, maar wel leuk.
Nog wat beestjes onderweg gezien waaronder de zwarte impala en toen kwamen we aan bij het leeuwen ontvangststation of hoe je zoiets noemt; een grote huiskamer en toiletten. We moesten even wachten en toen zagen we ze verder in de heuvels aankomen; twee witte en 1 bruine leeuw. Ok.......we moesten een stok pakken, meer voor de ondersteuning tijdens de wandeling, zei de parkranger, maar je kon deze ook gebruiken wanneer je vond dat de leeuw te dichtbij je kwam...... en dan moest je de stok tussen hem en jou zetten. En uiteraard goed de aanwijzingen van de gids in de gaten houden. Als zij stil staat moet jij stil staan, vrijwel altijd achter haar lopen en luisteren naar haar instructies.
Verder was er niks anders dan je eigen huiskat; ze houden van spelen alleen ze brengen iets meer gewicht mee en de klauwen zijn wat groter. Maar verder zijn het lieve beestjes...
En als je dan steeds dichterbij komt dan is het inderdaad leuk om te zien hoe speels die beesten zijn. Samen met de gids en twee begeleiders zijn we onderweg gegaan. De leeuwen speelden met elkaar, dan weer even uitrusten, klommen in de boom en probeerden af en toe met een toeristje te spelen. Maar de gids was behoorlijk alert. Ze zijn jong, ongeveer 11 maanden en moeten nog veel leren, maar je ziet het in de ogen als ze willen dollen, en zij zien er geen kwaad in maar spelen met een leeuw is toch iets anders dan met een huiskat, ook al doen ze precies het zelfde. Als ze ouder zijn is het ook niet meer verantwoordelijk om met ze te wandelen, dus die leeuwen lopen nu in het park, 1 mannetje en 2 vrouwtjes.
We hebben een leuke wandeling met ze gehad van ongeveer een uur, hebben nog wat leuke foto's gemaakt en mochten ze ook aaien. En dat vinden ze dan ook wel leuk, maar niet te dicht bij het hoofd want dan willen ze nog wel eens happen naar je hand, he John? Net als onze eigen poes :)
Na de wandeling gingen we weer terug en gingen we met een grotere groep een gamedrive doen van drie uur. Ook dit was door een zeer bergzaam en hobbelig gebied. We hebben neushoorns, olifanten, leeuwen, de gewone impala maar ook de zeer zeldzame zwarte impala's,(als je zo 1 in je wildpark wil hebben moet je even 25.000 euro betalen) giraffen, ooievaars (Yvonne was nu op tijd met de benen tegen elkaar),struisvogels, kudu, waterbok, bonte bok en nog veel meer.
Toen weer terug naar ons Guesthouse, Yvonne nog even lekker zonnen, daarna nog even naar het strand om wat mooie golven te vangen (er staat ontzettend veel wind dus enorme golven) en nu ff lekker nog een relaxen, we gaan niet uit eten om de darmen nog maar even wat rust te geven. Dus John aan de droge zoete brokken, keihard maar wel te eten en Yvonne aan de biltong(een zuidafrikaanse snack van gedroogd vlees, heerlijk, en meestal gemaakt van allerlei wilde dieren).
Morgen gaan we naar Hermanus. Tot het volgend verslag!